De zoekwoorden voor je blog optimaliseren
Wanneer je een blog wil schrijven die in zoekmachines zoals Google gevonden wordt, zet je best in op SEO of Search Engine Optimization. Dit betekent dat je gebruik gaat maken van de juiste zoekwoorden.
Maar wat zijn nu de juiste zoekwoorden? Eigenlijk zijn dit simpelweg de woorden of zinnen die je klanten in zoekmachines zoals Google ingeven om iets te vinden… Bij voorkeur jouw website natuurlijk 😉 In mijn geval zouden die zoekwoorden bijvoorbeeld ‘freelance copywriter’ of ‘wie kan mijn blogartikelen schrijven’ kunnen zijn.
Heb je geen idee welke zoekwoorden je in je blogartikel moet gebruiken?
- Brainstorm: Probeer zoektermen te bedenken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, producten en/of diensten. Bedenk welke woorden of zinnen jouw klanten zouden gebruiken wanneer ze zoeken naar informatie over dit onderwerp.
- Google Suggest: Geef de zoektermen die je bedacht hebt tijdens het brainstormen eens in in de zoekbalk van Google en kijk naar de suggesties die Google zelf geeft. Dit zijn de zoektermen die mensen het vaakst ingeven in de zoekmachines.
- Zoekwoordenplanner van Google Ads: Daarnaast kan je een account aanmaken op Google Ads en in de zoekwoordenplanner kijken welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf. Bij deze tool krijg je informatie over hoe vaak mensen op deze zoekwoorden zoeken en hoe hoog de concurrentie is.
Unieke en waardevolle teksten schrijven
Nu je weet welke zoekwoorden je in je blogartikel moet verwerken, kan je aan de slag gaan! 😊 Google hecht ontzettend veel belang aan unieke en waardevolle teksten. Dit zijn teksten die jouw websitebezoekers graag lezen en een antwoord bieden op de informatie die ze zoeken.
- Bepaal daarom eerst je doelgroep: Voor wie wil je het blogartikel schrijven? Welke informatie kan je hen precies bieden? Naar wat zijn ze op zoek? Deel waardevolle informatie in je blogartikel.
- Wees origineel: Probeer een unieke invalshoek te vinden en vermijd het om teksten van andere websites te kopiëren. Gebruik je eigen woorden, zodat de schrijfstijl past bij wat jij als ondernemer uit wil stralen. Dit kan bijvoorbeeld ook een eerder creatieve en speelse stijl zijn wanneer dit bij de rest van je bedrijf past.
- Breng structuur aan: Google houdt van duidelijk gestructureerde teksten met een titel, subkopjes, alinea’s en bulletpoints. Zo word je blogartikel overzichtelijk en beter leesbaar. En hoe fijner de lezers het artikel vinden, hoe sneller Google het hen zal aanraden.
Onthoud: veel belangrijker dan het aantal woorden in je blog is of je websitebezoekers de blogpost leuk vonden. Leverde je waarde? Entertainment? Een antwoord op de vraag van klanten? Dan zal je blogpost hoger in de zoekmachines verschijnen.
Linkbuilding in je blogartikel
Nu je blogartikel bijna klaar is, kan je nog even naar de linkbuilding gaan kijken. Dit zijn simpelweg enkele linkjes die je in de tekst plaatst en die naar een andere pagina van je eigen website verwijzen, of naar een andere website.
Focus hierbij steeds op de kwaliteit van de linkjes, en niet de hoeveelheid. Google geeft de voorkeur aan links die relevant zijn en op betrouwbare websites staan.
Enkele manieren om aan linkbuilding te doen, zijn:
- Deel een linkje naar je website op je sociale media kanalen, zoals Facebook of Instagram.
- Schrijf een gastblog voor een andere website waarbij je een linkje naar je eigen website mag plaatsen.
- Laat een waardevolle reactie achter op andere blogs binnen jouw sector, of zoek naar websites die verwijzen naar gelijkaardige inhoud en vraag of ze jouw blogartikel willen delen.
Houd er rekening mee dat het een tijdje kan duren voordat je blogartikel hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt. Het is bovendien belangrijk om je blog te blijven updaten en op regelmatige basis nieuwe teksten te plaatsen.
Het schrijven van blogartikelen liever uitbesteden? Dat kan ook!