Spreek je klanten rechtstreeks aan
Veel ondernemers maken de fout om hun websiteteksten afstandelijk te schrijven met professioneel ogende termen die hun klanten nauwelijks begrijpen. Of met de afstandelijke aanspreking ‘u’ en ‘uw’. Wanneer je websiteteksten moeilijk verwoord zijn of afstandelijk aanvoelen, loop je inkomsten mis. Mensen willen zich namelijk herkennen in de teksten op je website. Ze willen zich begrepen voelen. En hoe toegankelijker je bent, hoe sneller ze contact met je op zullen nemen.
Ruil die ‘u’ dus snel in voor ‘je’ en ga eens kritisch door je tekst. Gebruik je vakjargon? Schrappen dan die handel! Gewone mensentaal for the win 🏆
Houd het persoonlijk
Mensen willen graag weten van wie ze kopen. Daarom is een sterke over mij pagina op je website zo belangrijk. Maar ook in de rest van je websiteteksten mag je jouw persoonlijkheid laten doorschemeren. Vertel mensen waarom je met je bedrijf begonnen bent. Door persoonlijkheid aan je teksten toe te voegen, zullen mensen sneller een band met jou en je bedrijf voelen. Iets wat meestal nét dat cruciale verschil vormt tussen een aankoop of wegklikken naar een andere website…
Laat merken waarin jij je onderscheidt
Bovendien zorgt persoonlijkheid ervoor dat jij je onderscheidt van al die andere gelijkaardige bedrijven met netjes uitziende maar an sich nietszeggende teksten.
Denk ook eens na over wat klanten bij jou extra krijgen en wat ze dus bij je concurrenten mislopen. Dit kan een levering per fiets waarmee de CO2-uitstoot verkleind wordt, of een handgemaakt product waarmee ze een lokale ondernemer uit eigen streek steunen, of een authentieke lekkernij die gebaseerd is op het recept van je grootmoeder… Mensen houden van een goed verhaal. En er is altijd wel een goed verhaal te vinden. Je moet gewoon even zoeken. (Of een copywriter inschakelen 😜)
Vertel hoe jij je klanten kan helpen
Natuurlijk wil je je klanten informeren over je bedrijf, over je producten, enz. Maar wat mensen écht willen weten is hoe jij hen kan helpen. Verkoop je handgemaakte zeep? Vertel dan niet alleen iets over de zeep maar ook over hoe héérlijk het voelt om na een lange werkdag thuis te komen en een ontspannend bad te kunnen nemen met jouw naar lavendel geurende zeepjes. Je verkoopt veel meer dan zeep, je verkoopt een momentje voor jezelf waarbij mensen alle zorgen van zich af kunnen laten glijden!
Houd het overzichtelijk
De grootste fout die ik ondernemers zie maken, is het schrijven van ellenlange onoverzichtelijke teksten. In het online tijdperk willen mensen snel en duidelijk zien wat jij te bieden hebt. Het liefst met een overzichtelijke tekst die informeert, overtuigt en met een beetje geluk ook de juiste emoties raakt.
Werk met alinea’s, zet belangrijke woorden in vetgedrukt en gebruik bulletpoints voor opsommingen. Alles om klanten in een oogopslag het juiste idee van jouw bedrijf te geven.
Toch liever een freelance copywriter voor je websiteteksten inschakelen? Ik help je graag 🙋♀️